Communicatie voor beginners

Behalve iedereen persoonlijk op de hoogte te brengen dat jij een praktijk hebt, zijn er ook andere manieren of middelen om dit te doen. Het inzetten van deze middelen noemen we ook wel reclame of communicatie. Je hebt hierin twee verschillende vormen: interne en externe communicatie. Beide kanten worden apart gezien, maar beide zijn erg belangrijk wanneer je je praktijk snel wilt laten groeien.

Als je een praktijk opent en alleen vertrouwt op doorverwijzingen van bestaande cliënten, kan het soms langer duren voordat je een stabiele praktijk hebt opgebouwd. Niet veel mensen weten dat je er bent en er is geen manier om je te kunnen vinden, behalve door de mensen die jou al kennen. Aan de andere kant, als je uiteindelijk op die manier een sterke stabiele praktijk hebt opgebouwd, hoef je niet echt veel geld uit te gaan geven aan reclame. Je bent dan beter uit met een goede interne communicatie en service.

Wat dieper in de materie
De externe communicatie spreekt eigenlijk het meest voor zich. Je laat grote groepen van mensen weten wie je bent en wat je doet. Dit doe je bijvoorbeeld door te adverteren in kranten en tijdschriften en door het verspreiden van flyers en folders. De externe communicatie is altijd een aanslag op je budget, daarom is het belangrijk dat je weet wat je doet en waarom. Anders kan het wel eens zijn dat je veel geld hebt geïnvesteerd wat je niet terug verdient.

Denk van te voren goed na over wie je graag wilt bereiken en hoe je dat het beste kan doen. Let wel op dat het effect moeilijk te meten is. Veel mensen denken dat de telefoon roodgloeiend staat na een advertentie. Geloof het, dat zal waarschijnlijk niet zo zijn. Het beslissingsproces van mensen gaat veel langzamer. Belangrijk is dat mensen weten dat je er bent. Hoe vaker ze van je horen en je zien, hoe sneller ze aan je denken. Wanneer in de toekomst de behoefte ontstaat zullen ze gaan bellen.

De tweede methode om nieuwe cliënten aan te trekken is de 'interne communicatie'. Er zijn drie belangrijke redenen om aan deze vorm van communicatie te doen. De eerste is om je bestaande cliënten te laten weten welke therapieën nog meer beschikbaar zijn in je praktijk en nieuwe therapieën bij ze te introduceren. Ten tweede blijf je in contact met ze op een zachte manier. Dit helpt om in beeld te blijven terwijl de therapie misschien onderbroken wordt. Mocht de behoefte aan behandeling weer ontstaan dan ben jij de eerste die ze zullen bellen. Ten derde, als je alle goede aspecten van je behandeling onder de aandacht blijft houden zullen ze ook langer blijven. Verder zullen ze eerder alle goede resultaten doorgeven aan familie en vrienden.
De interne communicatie is belangrijk als je een stabiele praktijk wilt opbouwen met continu cliënten. Middelen waaraan je kunt denken zijn een maandelijkse nieuwsbrief, enquête, bedankkaartjes en spaarsystemen. Deze vorm kost minder dan de vorige, maar levert des te meer op.

Wil je meer hierover weten of heb je hulp nodig bij het bepalen welke middelen je wilt inzetten?
Neem gerust contact op.