De P van Plaats

Marketingprofessionals zijn dol op modellen; 3i model, vijfkrachtenmodel van Porter, 4 E’s en 4 P’s. De laatste is ook de bekendste, zelfs al heb je nog nooit iets aan marketing gedaan. De 4 P’s staan voor Product, Plaats, Prijs en Promotie. Inmiddels zijn er ook een vijfde (Personeel) en gebruik ik zelf een zesde (Passie). Van al deze P’s wordt er aan de plaats denk ik het minste aandacht geschonken. Althans dat is mijn ervaring. Graag wil ik de plaats even afstoffen en wat extra euh… ruimte geven.

Onder plaats verstaan we de fysieke plaats of manier waarop een cliënt jouw diensten ontvangt. Dat kan zijn binnen een praktijk, maar ook via internet, midden in het bos of op een terras. De plaats is altijd van groot belang. Deze is namelijk een belangrijke factor in het vertrouwen en de professionaliteit die je uitstraalt. Een behandeling in een kamer van een woonhuis geeft een totaal andere sfeer dan in een kliniek. Er is hier geen goed of fout in, maar het gaat erom welke uitstraling je wilt geven aan je praktijk. Daarbij zijn praktische oogpunten zoals grootte, wachtruimte, privacy, geluidsoverlast en parkeren net zo belangrijk. En laten we vooral het budget niet vergeten.

Om te besluiten waar je je praktijk wilt vestigen kun je het beste jezelf nagaan. Wat doe jij het liefste? Thuiskapper of salon, gezondheidscentrum of huisarts in de garage? Waar heb jij het meeste vertrouwen in en waar zou jouw voorkeur liggen? Wat zou vervolgens goed bij je dienst passen en wat spreekt je doelgroep aan? Maak een lijst van de belangrijkste punten. Afhankelijk van je budget en mogelijkheden kun je vervolgens een keuze gaan maken. Heb je thuis geen mogelijkheden of drukke kinderen over de vloer, dan zal je al snel naar een externe ruimte moeten gaan uitkijken.

Heb je een ruimte gevonden? Bekijk dan kritisch hoe de ruimte er van binnen uitziet. Wat jij mooie wanddoeken vindt, kan iemand anders rommelig vinden. Persoonlijkheid is belangrijk, maar het blijft een praktijkruimte. Houd het rustig en neutraal. Met witte muren creëer je ruimtelijkheid. Houtaccenten en subtiele kleur maakt het warm en persoonlijk. Kijk naar simpele dingen als dezelfde handdoeken of leuke kopjes voor de thee. Deze zijn niet megaduur in aanschaf, maar geven net de finishing touch. Een verse lik verf of nieuwe stoelen doen vaak wonderen.

Ik spreek vaak over de onderscheidende factor van een praktijk. Ook de plaats kan die onderscheidenheid zijn. Kijk eens naar je concurrenten en probeer eens een totaal andere richting in te denken. Misschien een rijdende praktijk of gesprekken in het park. Aan de keukentafel of in combinatie met een work-out. Vooral als een fysieke ruimte een probleem is, heb je nog zoveel andere mogelijkheden. Denk niet te ver, vaak zit het idee dichterbij dan je denkt.

Zoek je een externe praktijkruimte? Kijk dan eens onder Praktijkruimte te huur. Hier vind je advertenties van collega’s die praktijkruimte vrij hebben.

Dit artikel is verschenen in PSC magazine van september 2012.

Gesprek laden