Een goed gevoel is het halve werk

Als je onze nieuwsbrief volgt dan heb je in maart een stukje kunnen lezen over de psychologie in de marketing. Heel erg interessante materie wanneer je je erin verdiept. Volgens de Amerikaanse psycholoog Roy F. Baumeister zou je, als je meer geluk wilt hebben, je veel meer moeten blootstellen aan positieve ervaringen dan aan negatieve. In de hersenen trekt negatieve informatie meer de aandacht en wordt beter verwerkt en onthouden dan positieve. Om een negatieve gedachte weg te werken, heb je meerdere positieve gedachten nodig. Positief moet dus harder werken of je moet minder worden blootgesteld aan negatief. En dat is een gegeven waar je gebruik van kunt maken.

Wil je deze nieuwsbrief terug lezen, klik dan hier. Trouwens onze nieuwsbrief is altijd interessant om te volgen ;-).

Dat je je best doet al je cliënten een positieve ervaring te laten hebben, staat denk ik niet ter discussie. Ook al kan daar vaak nog (subtiele) verbetering in aangebracht worden, maar daar gaat dit stukje niet over. Ook bij de voordeur kun je positiviteit de boventoon laten voeren. Juist, ik bedoel op je website. Als je zorgt dat iemand van jouw website een positief gevoel overhoudt dan zal iemand eerder vertrouwen in jou en jouw praktijk hebben. Heel logisch zou je zeggen. Toch is het verrassend dat je op de meeste praktijkwebsites alleen maar klachten te zien krijgt. Hoofdpijn, depressiviteit, rugpijn, vast zitten, verdriet, angst, je wordt er bijna spontaan niet lekker van. Het zou een hele doorbraak zijn om het juist van de andere kant te bekijken. Ja, ik weet dat je niet mag zeggen dat je hoofdpijn kunt genezen. Maar wel dat je er rustiger van wordt, dat het de slaap bevordert, dat je beter de dingen op een rij kunt zetten, dat het prettig is dat iemand met een andere blik naar zaken kijkt. Kortom positief!

De laatste tijd is het een trend om referenties van cliënten op je website te plaatsen. Waarom dat helpt? Omdat deze positief zijn! Of mensen nu denken of ze echt zijn of niet, onbewust wordt een bezoeker er door beïnvloed.

Behalve in je tekst kun je ook met beeld positiviteit uitstralen. In kleur en fotografie. Heel afgezaagd, maar lachende mensen helpen echt.

Ik ben heel erg benieuwd naar nieuwe positieve teksten. Ben jij de eerste? Laat het me weten.