Heb jij je niche al gevonden?

Niche, zo’n beetje elke website, coach, boek of cursus over marketing spreekt erover. Nu voelt dat als eigenaar van een praktijk misschien vreemd. Want je bent toch als persoon uniek, is dat niet voldoende? En je behandelingen zijn toch ook geschikt voor iedereen die aan zijn gezondheid wil werken? Toch is het nodig om je te onderscheiden, anders raak je misschien bedolven onder het aanbod.

Stel je voor dat je als vrouwelijke ondernemer langdurig vermoeid bent en een oplossing zoekt. Nu kun je daarvoor naar de huisarts, maar ook naar een homeopaat, acupuncturist, haptonoom, ademtherapeut, coach, psychotherapeut en nog vele anderen. Als patiënt kun je door de verschillende therapieën het bos vaak niet zien. Waarschijnlijk ga je dan net als ruim 65% van de bevolking op internet zoeken (RVZ – Achtergrondstudie internetgebruiker en kiezen voor zorg 2004). Wanneer je dan snel op een praktijk stuit die gespecialiseerd is in vermoeidheid én ook nog bij je in de buurt zit ben je al enthousiast. Wanneer deze ook nog eens specifiek voor ondernemende vrouwen is, ben je om.

Het hebben van een specialisatie heeft vele voordelen zoals:

  • Je bent voor de patiënt makkelijk te vinden.
  • Je kunt je doelgroep direct vinden en aanspreken.
  • Het kweekt vertrouwen bij de patiënt.
  • Je biedt meer kennis over een specifiek onderwerp.
  • Je hebt een betere inleving in de klacht en patiënt.
  • Het is communicatief makkelijker te ‘verkopen’.
  • Je hebt een specifieke domeinnaam en website inhoud, dus betere vindbaarheid

Het klinkt allemaal simpel, maar in werkelijkheid kiezen nog heel weinig praktijken voor deze aanpak. Het meest voorkomende bezwaar is dan men bang is bepaalde mensen buiten te sluiten. Ben je dan bang dat je te weinig patiënten gaat krijgen? Er zijn 350.000 vrouwelijke ondernemers in Nederland. 5% van de algemene bevolking heeft last van langdurige vermoeidheid. Dat is een doelgroep van zo’n 17.500 mensen. Niet verkeerd zou je denken. Gaat het eentonig worden? Je hebt ontzettend veel mogelijkheden. Behalve individuele behandelingen kun je denken aan groepen, ecursussen, lezingen, workshops, artikelen, boeken en ga maar door. Buiten dat hebben deze vermoeide ondernemende vrouwen ook een netwerk van mensen die misschien ook vermoeid zijn. En wanneer je goede zorg levert zal je al snel ook hun vrienden en familieleden behandelen. Vrouw en ondernemend of niet. En wellicht kun je deze ondernemende vrouwen ook wel helpen bij hun relatieproblemen of onzekerheden. Kortom je sluit niets uit, je creëert kansen.

Een niche kies je niet zomaar. Het moet natuurlijk wel bij je passen. Wanneer ik samen met een therapeut ga zitten heb ik een aantal uitgangspunten waarover we gaan brainstormen. Je kunt hierbij denken aan:

  • specifieke opleiding en werkervaring
  • eigen levenservaring
  • omgevingsfactoren en locatie
  • interesse
  • actualiteit en kansen in de markt

Durf jij deze kans te pakken en je te onderscheiden van de rest? Of blijf je in dezelfde vijver met hetzelfde aas vissen zoals iedereen in je omgeving.

Vind je het lastig jouw niche te vinden? Maak dan een afspraak voor een adviesgesprek. Zo kunnen we samen een niche bepalen die ook goed bij je past.

Deze blog is ook verschenen als column in het PSC magazine van Februari 2012.

Gesprek laden