Het maken van een stappenplan

In het stappenplan maak je al je ideeën concreet. Wij zijn een groot voorstander van het maken van zo'n stappenplan. Je wordt namelijk min of meer gedwongen om over bepaalde dingen na te denken. Niet alleen op 'zakelijk' gebied maar ook over jezelf. Waarom ben je eigenlijk therapeut en wat is je eigenlijke doel hiermee. Wij zien dat bijna iedereen die zo'n plan schrijft een zeer positieve ontwikkeling doormaakt. Hoe beter jij weet waarom je bepaalde dingen wilt en doet, hoe beter de richting die je praktijk heeft. Aangezien jij vaak de enige werknemer in een praktijk bent, is de praktijk een reflectie van jezelf. Zonder plan, geen richting of focus.

Het stappenplan kan uit een viertal onderdelen bestaan. Hieronder bespreken wij kort de verschillende delen.

De persoon
Naast je persoonlijke gegevens, opleiding en werkervaring, is één van de belangrijkste onderdelen van je plan: je motivatie. Waarom wil je met deze praktijk beginnen of beter waarom ben je überhaupt therapeut geworden? Wat maakt je enthousiast? Overzie je alle gevolgen? Hoe is het met het thuisfront, staat dat achter je plannen? Wat maakt jou tot de persoon die nodig is voor deze praktijk?

De praktijk (de onderneming)
Dit is de kern van je stappenplan! Hier leg je uit wat je wilt gaan doen, hoe je dat gaat doen en met welke middelen. Ga je voor elke cliënt de tijd nemen of ga je meerdere mensen tegelijk behandelen. Wat maakt jouw praktijk nou anders dan al die andere praktijken in de regio. Ook praktische informatie als de inschrijving bij Kamer van Koophandel, hoe ga je de administratie opzetten en natuurlijk de startdatum, hoort bij de kern.

Marketing/reclame
Jij kan dan wel graag beginnen als therapeut, maar mensen moeten natuurlijk wel van je bestaan af weten. Belangrijk is wat je wilt communiceren en naar wie. Bedenk goed welke mensen je wilt aanspreken en hoe je ze kunt bereiken. Hoe leg je het beste uit wat je doet zonder moeilijke vaktermen te gebruiken waarmee je de mensen afschrikt. Ga je adverteren, een website maken of bel je de krant voor een stukje?

Financieel
Tja, zonder geld geen praktijk. Bedenk wat je allemaal nodig hebt. Interieur, voorraad, eventuele huur van de ruimte, advertentiekosten. Kortom hoeveel geld ben je elke maand kwijt, hoeveel cliënten ga je behandelen, dus hoeveel ga je per consult vragen.
Ga er niet vanuit dat je vanaf de eerste maand vol zit; geef het de ruimte om te groeien. Mocht je dan toch snel vol zitten is dat mooi meegenomen, maar voorkom teleurstellingen.

Nu is het niet de bedoeling dat je het plan maakt om het vervolgens ergens in de kast te leggen en te vergeten. Kijk regelmatig het plan door en stel je doelen bij; jij verandert gaandeweg en dus je praktijk ook. Zonder het plan werk je zonder doel of richting. Het plan zorgt ervoor dat je elke keer weer herinnerd wordt aan waarop je je moet focussen en hoe je bij je doelen moet komen.

Een praktijk beginnen zonder eerst een plan te schrijven is als rond de wereld zwerven zonder kaart. Je zult geheid verdwalen. Het is belangrijk dat het ook echt JOUW plan wordt; schrijf het dan ook zelf en laat het niet iemand anders doen.

Wil je wel graag hulp om je ideeën op een rij te zetten? Rupz helpt je graag bij dit proces. Neem contact op voor de mogelijkheden.