Het opzetten van een administratie

Als therapeut heb je eigenlijk twee verschillende administraties, de financiële en je cliëntadministratie. De financiële administratie of boekhouding zijn alle inkomsten en uitgaven, belangrijk voor je btw-aangifte en inkomstenbelasting. De cliëntadministratie omvat naast alle gegevens van je cliënt ook de verslaglegging van je behandelingen .

Vaak een minder leuk klusje, maar wel zeer noodzakelijk. Het is zelfs een wettelijke verplichting om een boekhouding bij te houden als ondernemer. Bedenk voordat je begint goed hoe je de administratie gaat opzetten. Ga je het zelf doen of geef je het (gedeeltelijk) uit handen? Zoek ook een boekhouder die voor jou jaarlijks de belastingaangifte gaat doen.

De administratie kun je handmatig bijhouden in een schriftje of je gaat een programma gebruiken. Beide zijn prima, maar let erop dat als je boekhouder alles handmatig moet verwerken, er hogere kosten zullen zijn. Overleg daarom van te voren even wat het makkelijkste is.
Wanneer je een computerprogramma gaat gebruiken zijn er ook talloze mogelijkheden. Je kunt één van de diverse softwarepakketten gebruiken of je zet alles in bijvoorbeeld Excel. Probeer wat opties uit en kijk wat voor jou het beste werkt.

Zorg Link is een pakket wat Rupz ontwikkelt heeft speciaal voor zelfstandige praktijken. In deze online dienst kun je al je cliëntgegevens kwijt, maak je met één klik een factuur en draai je eenvoudig een overzicht van je inkomsten of uitgaven. De achterliggende filosofie is het ontwikkelen van een software pakket waar therapeuten snel en zeer eenvoudig de gehele administratie mee kunnen doen. Er is rekening gehouden met de diverse btw-percentages, het geven van cursussen en workshops en verzamelfacturen. Ga naar de website van Zorg Link voor meer informatie en voor het aanvragen van een gratis demo.