Hoge positie van je website op Google

Een website hebben is één, maar gevonden worden is iets anders. Een korte handleiding met de belangrijkste punten om je website te verbeteren.

Wanneer je een zoekopdracht uitvoert in een zoekmachine wil je ook graag de pagina vinden waarop je zoekt. De zoekmachine kijkt naar hoe relevant een pagina is. Hoe vaker het zoekwoord op een pagina terug komt, naar deze pagina verwijst (linkbuilding) of hoe meer bezoekers genereert, hoe relevanter deze pagina moet zijn. De zoekmachine blijft een machine en kijkt naar feitelijke informatie. Denk nog even aan het woord: RELEVANT! Het heeft overigens geen nut om 1 woord tig keer te herhalen, dit is verkeerd gebruik (keyword stuffing) en heeft een negatieve invloed.

Domeinnaam

Over het kiezen van een domeinnaam staat al een heel artikel op de Rupz-website, klik daarvoor hier. Het gaat hier over het belang van de domeinnaam voor het gevonden worden in de zoekmachines.
Als het kan, kies er dan voor om de allerbelangrijkste zoekwoorden in de domeinnaam te zetten. Zoekwoorden in de domeinnaam geven een belangrijk signaal aan de zoekmachines dat de website belangrijk is voor deze trefwoorden en dus krijg je sneller een betere ranking (plaats) in de zoekresultaten. De woorden kunnen gescheiden worden d.m.v. een -. Bijvoorbeeld www.therapie-plaatsnaam.nl.

Er zijn mensen die ervoor kiezen om verschillende domeinnamen naar één website te verwijzen. Let hierbij op dat alleen de domeinnaam waar de website ook daadwerkelijk achter staat gebruikt wordt bij de zoekresultaten. Doorverwijzingen hebben geen nut als het gaat om hoger in de zoekresultaten te komen.

URL

De URL is het complete website adres in de balk www.domeinnaam.nl/pagina. De /pagina is hierin belangrijk. Als hier toevallig het zoekwoord staat, scoor je dubbele punten. De URL is afhankelijk van de bestandsnaam van de pagina. In het CMS wat Rupz gebruikt kun je dit onder 'Eigenschappen' vinden.

Kopjes

Een kopje boven de tekst (in de opmaak Heading1 /h1) telt ook mee als het gaat om het bepalen van relevantie. Kortom als hier een zoekwoord staat, scoor je meer punten.

Teksten

Uiteindelijk draait het bij een website om de tekst. Hierin maak je de relevantie duidelijk. Als je tekst schrijft zorg er dan voor dat je je belangrijke zoekwoorden weer noemt. Het liefst in de eerste alinea. Bv. ‘Welkom bij naam, praktijk voor intergratieve kindertherapie te plaatsnaam. Intergratieve therapie richt zich op... ‘. Zo heb je je praktijknaam, intergatieve kindertherapie, plaatsnaam en intergratieve therapie vermeld. Het is een kwestie van anders denken.

Metadata

De meta data zijn extra informatie die in de code van de pagina staat, dus onzichtbaar voor de bezoekers van je website. Deze data is zeer belangrijk voor de zoekresultaten, dus zorg ervoor dat jij (of je website bouwer) deze hebt ingevuld. De meta data zijn de titel, omschrijving en zoekwoorden (title, description, keywords).

LinkBuilding

Linkbuilding houdt in dat je probeert zoveel mogelijk links naar je website te krijgen vanaf andere websites. Je bouwt dus eigenlijk linkjes die naar je website verwijzen. Er zijn 2 redenen waarom dit belangrijk is:

1. Het levert je meer bezoekers op die via deze links naar jouw site komen.
2. Als je goed bent in linkbuilding en dus veel verwijzingen hebt vanaf andere sites dan kom je hoger in de zoekmachines te staan.

Je kunt bijvoorbeeld denken aan de website van je beroepsvereniging, collega therapeuten, de gouden gids, startpagina.nl en andere therapeuten verzamelsites. Sommig websites willen in ruil ook op jouw website staan (link exchange) en andere vragen er geld voor. Lees dus van te voren goed de voorwaarden zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Let op:
Houdt er bij linkbuilding echter wel rekening mee dat je links vanaf sites met dezelfde genre, relevantie, veel beter zijn dan links op sites die over heel wat anders gaan.


Er zijn nog een aantal punten meer belangrijk zoals de technische opbouw van de website en de namen van de plaatjes, maar met bovenstaande tips kom je al een heel eind.

Het gevonden worden in de zoekmachines is erg belangrijk, maar vergeet niet het doel waarom je mensen naar je website wilt hebben. De kwaliteit en inhoud van je website is minstens zo belangrijk. Je kunt wel goed gevonden worden, maar als men vervolgens op je website niet de juiste informatie kan vinden of verleid worden om contact met je op te nemen dan ben je je doel voorbij gegaan.

Succes met je website!